EYE en Van Loon stuk rijker na Museumnacht

museumnacht1De eerste zaterdag van november: dat betekent Museumnacht. Dit jaar op de eerste dag van de nieuwe maand vond de 15e Museumnacht Amsterdam plaats, en musea met innovatieve projecten voor jong publiek worden ter ere van dit lustrum getrakteerd op €30.000.

“Gezellig met een drankje erbij”

 

N8, de organisatie in beheer van Museumnacht Amsterdam, wil naar eigen zeggen het contact tussen jongeren en musea stimuleren. Het publiek is daarom degene die bepaalt waar het geld heengaat: €20.000 voor het Tropenmuseum of het EYE filmmuseum? En €10.000 voor Museum van Loon of toch liever het Bijbels museum?

De winnaars

Na de culturele nacht waren EYE en Van Loon in ieder geval een stuk rijker. Hiermee hebben jongeren meer inspraak gekregen in de cultuur van de stad, en worden musea gestimuleerd jonge en innovatieve programma’s op te stellen. Volgens Caroline Vos, projectmanager, trekt het evenement vooral jongeren en jongvolwassenen uit Amsterdam. De evenementen spreken aan, en de musea zijn tot ’s avonds laat open. “Je ziet dat veel Amsterdamse jongeren het leuk vinden om de musea te bezoeken, gezellig met een drankje erbij.”

museumnacht

Recordaantal bezoekers

Met 32.000 bezoekers trok het evenement meer mensen dan ooit tevoren; de organisatie gooide wederom extra kaarten in de verkoop. Vorig jaar was de Museumnacht met 30.000 kaarten uitverkocht, het jaar daarvoor met 27.000.

In totaal deden er dit jaar 50 musea en galeries mee aan de Museumnacht Amsterdam, waaronder het Anne Frank Huis, fotografiemuseum Foam, het Van Gogh museum, het Rijksmuseum, de Hermitage en het Rembrandthuis mee. Deze musea waren vannacht tot 02.00 uur open.