Social media

Niet meer eenmalig

Mona_Lisa,_by_Leonardo_da_Vinci,_from_C2RMF_retouchedHedentendage blijven mooie stukken niet lang eenmalig. Als nu iemand de Mona Lisa schildert dan staat dat al snel op internet en gaat de wereld rond. Velen zullen hun printers gebruiken om er een kopie van uit te printen het ergens in huis op te hangen. Dat is de nieuwe wereld, die niet bestond toen Leonardo da Vinci zijn wereldberoemd portret maakte. Het was voor een opdrachtgever, die het ergens in huis op hing en het ging daarna over van vader op zoon of iets dergelijks, maar bleef in principe binnen de familie.
Totdat, eeuwen later, het stuk vaak door toeval in een museum terecht komt en een publiekstrekker van jewelste blijkt te zijn. In de huidige tijd gebeurt dat natuurlijk ook nog met beeldende kunst, maar de kans op een doorbraak via de social media is natuurlijk bepaald niet ondenkbaar.

Social media

De huidige beeldend kunstenaar zal dan ook gebruik maken van die kansen en op de social media en allerlei andere manieren via internet opmerkzaam maken op zijn of haar werk. Nooit eerder hadden kunstenaars de kans om de hele wereld bekend te laten worden met hun werk. Het grootste museum of de doorlopende wereldexpositie biedt natuurlijk geweldige kansen op en de doorbraak en uiteraard de verkoop van stukken. Wat zou er gebeurd zijn als Leonardo die kansen gekregen zou hebben? Zou hij dan ook zo beroemd geworden zijn?

The Last Supper, Leonardo Da Vinci